Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

15 vuotta ilmastokasvatusta Nuorten Akatemiassa

Ilmastokasvatus ja siihen liittyvät teemat ovat olleet osa Nuorten Akatemian toimintaa jo yli 15 vuoden ajan. Ilmastokasvatuksessa on nähty monenlaisia vaiheita ja menetelmiä, tällä hetkellä ilmastokasvatusta toteutetaan mobiilipelien avulla. Nuorten Akatemian ilmastokasvatuksen pyörteitä avaa projektipäällikkö Maija Vuorjoki, joka vastaa tällä hetkellä Nuorten Akatemian ilmastokasvatushankkeista ja jolle ympäristönsuojelu on aina ollut lähellä sydäntä. 

 Nuorten Akatemian ilmastokasvatustyö on alkanut Ilmari-toiminnan kautta 2000-luvun alkupuolella. Tuolloin ilmastonmuutosta ei käsitelty kouluissa vielä juuri lainkaan, joten Ilmari-toiminta syntyi tätä vajetta paikkaamaan. Ilmari käynnistyi, kun kolme ympäristöjärjestöä Dodo, Luonto-Liitto ja Maan ystävät sekä Nuorten Akatemia löivät hynttyyt yhteen ja alkoivat kouluttamaan Ilmari-lähettiläitä, jotka lähtivät vetämään ilmastonmuutosteemaisia kouluvierailuja. Vuosien saatossa Ilmari-lähettiläitä on koulutettu yli 400 ja kouluvierailujen kautta on tavoitettu yli 60 000 nuorta. 

”Kouluvierailujen lisäksi ilmastokasvatusta on toteutettu erilaisten projektityöpajojen ja Nuorten ilmastohuippukokous -tapahtumien muodossa. Nuoret ovat päässeet pohtimaan ilmastokysymyksiä myös IlmastoTETissä, jossa TET-harjoittelu suoritettiin ”ilmastosilmälasit päässä”, ilmastonäkökulmasta harjoittelupaikkaa ja sen toimintoja tarkastellen. Tarkoituksena oli herätellä ajattelemaan ilmastotekoja työelämän näkökulmasta ja samalla osoittaa se, ettei tarvitse olla ympäristöjärjestössä töissä, voidakseen toimia ilmaston puolesta”, projektipäällikkö Maija Vuorjoki avaa. 

Vuorjoki oli Ilmarin syntymisen aikoihin tiimissä mukana ympäristöjärjestön edustajana, mutta myöhemmin hän päätyi Nuorten Akatemiaan töihin. Vuorjoki toimii tällä hetkellä projektipäällikkönä Mahdollinen Maailma -hankkeessa, jossa tarjotaan kouluille ilmastokasvatusta mobiilipelimuodossa. ”Ilmastokasvatuksen pelillistäminen lähti siitä huomiosta, että kouluja ja alueita jäi paljon kouluvierailujen ulkopuolelle. Mobiilipeli on mahdollista jalkauttaa minne vaan.” Tilaisuuteen onkin tartuttu ja peliä on pelattu suurten kaupunkien lisäksi muun muassa Ilomantsissa, Liedossa ja Kälviällä.  

Vuorjoki kiittelee myös pelialustan mahdollistamaa monipuolisuutta ”Seppo-alusta, jolla Mahdollinen Maailma -peli toimii, on vuorovaikutteinen ja osallistava. Opettajat ovat pitäneet monipuolisista, oivalluttavista tehtävistä, jotka ovat haastaneet pohtimaan ilmastokysymyksiä laaja-alaisesti. Saadun palautteen kautta meille on esimerkiksi selvinnyt, että Mahdollinen Maailma -peliä ollaan hyödynnetty myös ryhmissä, joissa on maahanmuuttajanuoria, joiden kielitaito voi olla vaihteleva. Vaikka peliä ei ole suunniteltu selkokieliseksi, se tuntuu oppimismuotona sopivan monenlaisille ryhmille.” Mahdollinen Maailma -pelistä julkaistaan uusi versio huhtikuussa ja tarjotaan opettajille verkkokoulutus pelin käyttöön.  

Tällä hetkellä ilmastotiedosta ei ole puutetta, mutta ilmastokasvatusta tarvitaan Vuorjoen mukaan silti enemmän kuin koskaan. “Osa nuorista tuntee voimattomuutta, koska kokevat, että kukaan ei tee mitään ilmastonmuutoksen torjumiseksi”, Vuorjoki pohtii. Ilmari-toiminnassa on haluttu viestiä, kuinka “kaikki tekee” eli ympäri maailmaa ihmiset, yritykset, yhteisöt ja kokonaiset valtiot tekevät positiivisia ilmastotekoja. “Nuoret ovat valmiita toimimaan ilmaston puolesta, mutta tarvitsevat aikuisten tukea ja kannustusta toiminnalleen sekä apua ilmastonmuutoksen herättämien tunteiden käsittelyyn. “  

Nuorten Akatemian projektipäällikkyyden työn ohella Vuorjoki on opiskellut opinto-ohjaajaksi. ”Koulumaailman kehittäminen ja kehittyminen on todella kiinnostavaa. Tässä tehtävässä olen päässyt pohtimaan monipuolisesti sitä, miten osallisuutta ja vuorovaikutusta voitaisiin kouluissa lisätä. Näen, että opinto-ohjaajanakin voisi herätellä nuoria pohtimaan omia arvojaan, paikkaansa maailmassa ja omia tapoja vaikuttaa yhteiskuntaan. Sitä kautta voisi kannustaa nuoria hakeutumaan opintoihin ja töihin, joilla kokee olevan merkitystä laajemminkin. Kaikillehan toki yhteiskunnallinen vaikuttaminen ei ole se ykkösjuttu, joten nuorten ajatusten äärellä pitää myös itse olla nöyrä.” 

Vuorjoki toivoo, että jatkossa Nuorten Akatemiassa voitaisiin toteuttaa ilmastokasvatusta monipuolisesti erilaisten yhteistyökumppanien kanssa. Ilmastokasvatukselle on nyt polttava kysyntä ja nuorille tulisikin tarjota tilaisuuksia pohtia ilmastokysymyksiä ja ilmastonmuutokseen vaikuttamista koulussa.  

 

Mahdollinen Maailma -ilmastoseikkailupelistä julkaistaan uusi versio huhtikuussa. Pelin rakennetta ja sisältöä on kehitetty opettajien palautteet huomioiden. Ajankohtaisessa pelissä on mukana on myös täysin uusia pelitehtäviä esimerkiksi Greta Thunbergista, Earth Hourista ja IPCC:n ilmastoraportista.

Järjestämme maksuttoman Mahdollinen Maailma -peliin verkkokoulutuksen ke 24.4. klo 13-15 Ilmoittaudu verkkokoulutukseen lähettämällä sähköpostia Maijalle maija.vuorjoki@nuortenakatemia.fi.

15 vuotta ilmastokasvatusta Nuorten Akatemiassa

15 vuotta ilmastokasvatusta Nuorten Akatemiassa

Ilmastokasvatus ja siihen liittyvät teemat ovat olleet osa Nuorten Akatemian toimintaa jo yli 15 vuoden ajan. Ilmastokasvatuksessa on nähty monenlaisia vaiheita ja menetelmiä, tällä hetkellä ilmastokasvatusta toteutetaan mobiilipelien avulla. Nuorten Akatemian ilmastokasvatuksen pyörteitä avaa projektipäällikkö Maija Vuorjoki, joka vastaa tällä hetkellä Nuorten Akatemian ilmastokasvatushankkeista ja jolle ympäristönsuojelu on aina ollut lähellä sydäntä. 

 Nuorten Akatemian ilmastokasvatustyö on alkanut Ilmari-toiminnan kautta 2000-luvun alkupuolella. Tuolloin ilmastonmuutosta ei käsitelty kouluissa vielä juuri lainkaan, joten Ilmari-toiminta syntyi tätä vajetta paikkaamaan. Ilmari käynnistyi, kun kolme ympäristöjärjestöä Dodo, Luonto-Liitto ja Maan ystävät sekä Nuorten Akatemia löivät hynttyyt yhteen ja alkoivat kouluttamaan Ilmari-lähettiläitä, jotka lähtivät vetämään ilmastonmuutosteemaisia kouluvierailuja. Vuosien saatossa Ilmari-lähettiläitä on koulutettu yli 400 ja kouluvierailujen kautta on tavoitettu yli 60 000 nuorta. 

”Kouluvierailujen lisäksi ilmastokasvatusta on toteutettu erilaisten projektityöpajojen ja Nuorten ilmastohuippukokous -tapahtumien muodossa. Nuoret ovat päässeet pohtimaan ilmastokysymyksiä myös IlmastoTETissä, jossa TET-harjoittelu suoritettiin ”ilmastosilmälasit päässä”, ilmastonäkökulmasta harjoittelupaikkaa ja sen toimintoja tarkastellen. Tarkoituksena oli herätellä ajattelemaan ilmastotekoja työelämän näkökulmasta ja samalla osoittaa se, ettei tarvitse olla ympäristöjärjestössä töissä, voidakseen toimia ilmaston puolesta”, projektipäällikkö Maija Vuorjoki avaa. 

Vuorjoki oli Ilmarin syntymisen aikoihin tiimissä mukana ympäristöjärjestön edustajana, mutta myöhemmin hän päätyi Nuorten Akatemiaan töihin. Vuorjoki toimii tällä hetkellä projektipäällikkönä Mahdollinen Maailma -hankkeessa, jossa tarjotaan kouluille ilmastokasvatusta mobiilipelimuodossa. ”Ilmastokasvatuksen pelillistäminen lähti siitä huomiosta, että kouluja ja alueita jäi paljon kouluvierailujen ulkopuolelle. Mobiilipeli on mahdollista jalkauttaa minne vaan.” Tilaisuuteen onkin tartuttu ja peliä on pelattu suurten kaupunkien lisäksi muun muassa Ilomantsissa, Liedossa ja Kälviällä.  

Vuorjoki kiittelee myös pelialustan mahdollistamaa monipuolisuutta ”Seppo-alusta, jolla Mahdollinen Maailma -peli toimii, on vuorovaikutteinen ja osallistava. Opettajat ovat pitäneet monipuolisista, oivalluttavista tehtävistä, jotka ovat haastaneet pohtimaan ilmastokysymyksiä laaja-alaisesti. Saadun palautteen kautta meille on esimerkiksi selvinnyt, että Mahdollinen Maailma -peliä ollaan hyödynnetty myös ryhmissä, joissa on maahanmuuttajanuoria, joiden kielitaito voi olla vaihteleva. Vaikka peliä ei ole suunniteltu selkokieliseksi, se tuntuu oppimismuotona sopivan monenlaisille ryhmille.” Mahdollinen Maailma -pelistä julkaistaan uusi versio huhtikuussa ja tarjotaan opettajille verkkokoulutus pelin käyttöön.  

Tällä hetkellä ilmastotiedosta ei ole puutetta, mutta ilmastokasvatusta tarvitaan Vuorjoen mukaan silti enemmän kuin koskaan. “Osa nuorista tuntee voimattomuutta, koska kokevat, että kukaan ei tee mitään ilmastonmuutoksen torjumiseksi”, Vuorjoki pohtii. Ilmari-toiminnassa on haluttu viestiä, kuinka “kaikki tekee” eli ympäri maailmaa ihmiset, yritykset, yhteisöt ja kokonaiset valtiot tekevät positiivisia ilmastotekoja. “Nuoret ovat valmiita toimimaan ilmaston puolesta, mutta tarvitsevat aikuisten tukea ja kannustusta toiminnalleen sekä apua ilmastonmuutoksen herättämien tunteiden käsittelyyn. “  

Nuorten Akatemian projektipäällikkyyden työn ohella Vuorjoki on opiskellut opinto-ohjaajaksi. ”Koulumaailman kehittäminen ja kehittyminen on todella kiinnostavaa. Tässä tehtävässä olen päässyt pohtimaan monipuolisesti sitä, miten osallisuutta ja vuorovaikutusta voitaisiin kouluissa lisätä. Näen, että opinto-ohjaajanakin voisi herätellä nuoria pohtimaan omia arvojaan, paikkaansa maailmassa ja omia tapoja vaikuttaa yhteiskuntaan. Sitä kautta voisi kannustaa nuoria hakeutumaan opintoihin ja töihin, joilla kokee olevan merkitystä laajemminkin. Kaikillehan toki yhteiskunnallinen vaikuttaminen ei ole se ykkösjuttu, joten nuorten ajatusten äärellä pitää myös itse olla nöyrä.” 

Vuorjoki toivoo, että jatkossa Nuorten Akatemiassa voitaisiin toteuttaa ilmastokasvatusta monipuolisesti erilaisten yhteistyökumppanien kanssa. Ilmastokasvatukselle on nyt polttava kysyntä ja nuorille tulisikin tarjota tilaisuuksia pohtia ilmastokysymyksiä ja ilmastonmuutokseen vaikuttamista koulussa.  

 

Mahdollinen Maailma -ilmastoseikkailupelistä julkaistaan uusi versio huhtikuussa. Pelin rakennetta ja sisältöä on kehitetty opettajien palautteet huomioiden. Ajankohtaisessa pelissä on mukana on myös täysin uusia pelitehtäviä esimerkiksi Greta Thunbergista, Earth Hourista ja IPCC:n ilmastoraportista.

Järjestämme maksuttoman Mahdollinen Maailma -peliin verkkokoulutuksen ke 24.4. klo 13-15 Ilmoittaudu verkkokoulutukseen lähettämällä sähköpostia Maijalle maija.vuorjoki@nuortenakatemia.fi.