Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

Esittelyssä oppilaitoksille suunnatut mobiilipelimme

Juttu on julkaistu alunperin 31.1., päivitetty 7.5.

Kaikista mobiilipeleistämme on tällä hetkellä tarjolla peruspeliversio sekä etäopetusta varten luotu versio. Peruspeliä suositellaan pelattavaksi pareittain tai pienissä ryhmissä. Etäpeliversion pelaaminen onnistuu hyvin myös ilman pelikaveria.

Muutaman vuoden aikana mobiilipelien tuoteperheemme on kasvanut laajaksi kokonaisuudeksi, josta löytyy vaihtoehtoja eri kouluasteille ja monenlaisten teemojen käsittelyyn. Kaikki mobiilipelimme toimivat vuorovaikutteisella Seppo-alustalla ja ne ovat oppilaitoksille maksuttomia. Oppilaat voivat pelata pelejä puhelimilla, tableteilla tai tietokoneilla.

Jokaisesta pelistä löytyy monenlaisia ja eri tasoisia tehtäviä. Tarjolla on nopeita yhden tähden tehtäviä tai haastavampia kolmen tähden tehtäviä. Nopeat tehtävät ovat myös hieman helpompia, mutta haastavammista voi kerätä isompaa pistesaalista! Pelitehtävissä on myös mahdollisuus käyttää luovuutta, eli vastausta saatetaan pyytää kuvan, ääni- tai videotiedoston muodossa. Pelaajien on myös mahdollista valita, mikä heitä eniten kiinnostaa- kaikissa peleissä tekemistä on enemmän kuin tarjolla olevaa peliaikaa.

Uusin pelimme on Sukellus saamelaiskulttuuriin, joka on toteutettu osana Dihtosis-hanketta. Pelisisällöt on suunniteltu yhdessä hankekumppanimme Saamelaiskäräjien nuorisoneuvoston kanssa. Sukellus saamelaiskulttuuriin käsittelee monipuolisesti saamelaisten historiaa, ja se vie pohtimaan tämän päivän saamelaisuutta. Peli sopii yläkoululaisille ja toisen asteen oppilaitoksiin.

Viime syksyn peliuutuudesta Tunne Eurooppa -mobiilipelistä on julkaistu nyt myös englanninkielinen, Know your Europe, versio. Molemmat kieliversiot sisältävät samat kysymykset, joissa tutustutaan muun muassa EU:n arvoihin, tavoitteisiin, toimielimiin ja päätöksentekoon. Kuten kaikissa Seppo-peleissämme, myös Tunne Euroopassa osaan tehtävistä vastaus tulee antaa ääni- tai videotiedoston tai tekstin muodossa. Know your Europe -pelissä siis EU-tietämyksen kasvattamisen lisäksi, nuoret voivat harjoitella esimerkiksi englannin kielen ääntämistä tai kirjoittamista. Tunne Eurooppa -pelin molemmat kieliversiot on suunnattu yläkouluihin ja toiselle asteelle.

Globaalit pelinrakentajat -pelivierailun osana on mobiilipelin pelaaminen. Kaksiosaisen kouluvierailun ensimmäisellä kerralla tutustutaan taloudelliseen eriarvoisuuteen ja köyhyyteen Seppo-alustalla pelattavan Globaalit pelinrakentajat -pelin avulla. Toisella kerralla pelataan Tivoli Utopia -keskustelupeliä. Kouluvierailukokonaisuudessa käsitellään globaaleja kysymyksiä nykyisuuden, menneisyyden ja tulevaisuuden näkökulmasta. Pelivierailut on suunnattu yläkouluihin ja toiselle asteelle.

Globaalikasvatukseen sopii myös Kestävä tulevaisuus 2030 -pelimme, jossa nuoret tutustuvat Agenda 2030 -tavoitteisiin. Tavoitteisiin tutustutaan erityisesti tasa-arvon, muuttoliikkeiden ja ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Pelin tavoitteena on vahvistaa nuorten ymmärrystä kestävän kehityksen tavoitteista, niiden vaikutuksista sekä niihin vaikuttamisesta. Kestävä tulevaisuus 2030 -peli on suunnattu 5.–9.-luokkalaisille sekä toiselle asteelle.

Ilmastokasvatuksen tueksi tarjoamme Mahdollinen Maailma -ilmastoseikkailupeliä, joka houkuttelee nuoria perehtymään ilmastonmuutoksen globaaleihin vaikutuksiin ja ratkaisuihin. Pelitehtävissä mm. tavataan lumilautailija Enni Rukajärvi, mietitään miksi Greta Thunbergin viesti pitäisi ottaa tosissaan, tutustutaan ilmastonmuutoksen ratkaisuihin maailmalla sekä ideoidaan omia tapoja vaikuttaa yhteiskunnassa. Mahdollinen Maailma -peli on suunnattu ensisijaisesti yläkoululaisille, mutta sitä voidaan käyttää myös 2. asteen opetuksessa tai vapaa-ajan nuorisotoiminnassa.

Tarinoita solidaarisuudesta -mobiilipeliä on pelattu jo muutaman vuoden ajan oppilaitoksissa eri puolilla Suomea. Tässä pelissä nuoret pohtivat solidaarisuutta, empatiaa ja hyvän tekemistä eri näkökulmista. Pelissä liikutaan ympäri maailmaa selvittämässä, mitä kaikkea solidaarisuus tarkoittaa. Samalla testataan onko nuorista hyvien tekojen agentiksi. Tarinoita solidaarisuudesta -peli on suunnattu yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille.

Sama oppilaitos tai opettaja voi halutessaan tilata meiltä useamman pelin tai hyödyntää myös muita oppilaitoksille suuntaamiamme palveluita. Tilattavissa olevat Seppo-pelit ja kouluvierailut ovat maksuttomia. Tilauksen tekeminen onnistuu helposti lomakkeellamme ilman rekisteröintiä. Pääset tutustumaan tilausvalikoimaan ja tekemään oman tilauksesi täällä. Mikäli haluat suoraan sähköpostiisi tiedon siitä, mitä kaikkea oppilaitoksille tarjoamme, suosittelemme tilaamaan Nuorten Akatemian Note-viestin. Note-viesti ilmestyy noin kymmenen kertaa vuodessa ja sen sisällöt suunnitellaan niin, että viesti palvelisi erityisesti koulutyön ammattilaisia. Vanhoihin Note-viesteihin voit tutustua täällä.

Esittelyssä oppilaitoksille suunnatut mobiilipelimme

Esittelyssä oppilaitoksille suunnatut mobiilipelimme

Juttu on julkaistu alunperin 31.1., päivitetty 7.5.

Kaikista mobiilipeleistämme on tällä hetkellä tarjolla peruspeliversio sekä etäopetusta varten luotu versio. Peruspeliä suositellaan pelattavaksi pareittain tai pienissä ryhmissä. Etäpeliversion pelaaminen onnistuu hyvin myös ilman pelikaveria.

Muutaman vuoden aikana mobiilipelien tuoteperheemme on kasvanut laajaksi kokonaisuudeksi, josta löytyy vaihtoehtoja eri kouluasteille ja monenlaisten teemojen käsittelyyn. Kaikki mobiilipelimme toimivat vuorovaikutteisella Seppo-alustalla ja ne ovat oppilaitoksille maksuttomia. Oppilaat voivat pelata pelejä puhelimilla, tableteilla tai tietokoneilla.

Jokaisesta pelistä löytyy monenlaisia ja eri tasoisia tehtäviä. Tarjolla on nopeita yhden tähden tehtäviä tai haastavampia kolmen tähden tehtäviä. Nopeat tehtävät ovat myös hieman helpompia, mutta haastavammista voi kerätä isompaa pistesaalista! Pelitehtävissä on myös mahdollisuus käyttää luovuutta, eli vastausta saatetaan pyytää kuvan, ääni- tai videotiedoston muodossa. Pelaajien on myös mahdollista valita, mikä heitä eniten kiinnostaa- kaikissa peleissä tekemistä on enemmän kuin tarjolla olevaa peliaikaa.

Uusin pelimme on Sukellus saamelaiskulttuuriin, joka on toteutettu osana Dihtosis-hanketta. Pelisisällöt on suunniteltu yhdessä hankekumppanimme Saamelaiskäräjien nuorisoneuvoston kanssa. Sukellus saamelaiskulttuuriin käsittelee monipuolisesti saamelaisten historiaa, ja se vie pohtimaan tämän päivän saamelaisuutta. Peli sopii yläkoululaisille ja toisen asteen oppilaitoksiin.

Viime syksyn peliuutuudesta Tunne Eurooppa -mobiilipelistä on julkaistu nyt myös englanninkielinen, Know your Europe, versio. Molemmat kieliversiot sisältävät samat kysymykset, joissa tutustutaan muun muassa EU:n arvoihin, tavoitteisiin, toimielimiin ja päätöksentekoon. Kuten kaikissa Seppo-peleissämme, myös Tunne Euroopassa osaan tehtävistä vastaus tulee antaa ääni- tai videotiedoston tai tekstin muodossa. Know your Europe -pelissä siis EU-tietämyksen kasvattamisen lisäksi, nuoret voivat harjoitella esimerkiksi englannin kielen ääntämistä tai kirjoittamista. Tunne Eurooppa -pelin molemmat kieliversiot on suunnattu yläkouluihin ja toiselle asteelle.

Globaalit pelinrakentajat -pelivierailun osana on mobiilipelin pelaaminen. Kaksiosaisen kouluvierailun ensimmäisellä kerralla tutustutaan taloudelliseen eriarvoisuuteen ja köyhyyteen Seppo-alustalla pelattavan Globaalit pelinrakentajat -pelin avulla. Toisella kerralla pelataan Tivoli Utopia -keskustelupeliä. Kouluvierailukokonaisuudessa käsitellään globaaleja kysymyksiä nykyisuuden, menneisyyden ja tulevaisuuden näkökulmasta. Pelivierailut on suunnattu yläkouluihin ja toiselle asteelle.

Globaalikasvatukseen sopii myös Kestävä tulevaisuus 2030 -pelimme, jossa nuoret tutustuvat Agenda 2030 -tavoitteisiin. Tavoitteisiin tutustutaan erityisesti tasa-arvon, muuttoliikkeiden ja ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Pelin tavoitteena on vahvistaa nuorten ymmärrystä kestävän kehityksen tavoitteista, niiden vaikutuksista sekä niihin vaikuttamisesta. Kestävä tulevaisuus 2030 -peli on suunnattu 5.–9.-luokkalaisille sekä toiselle asteelle.

Ilmastokasvatuksen tueksi tarjoamme Mahdollinen Maailma -ilmastoseikkailupeliä, joka houkuttelee nuoria perehtymään ilmastonmuutoksen globaaleihin vaikutuksiin ja ratkaisuihin. Pelitehtävissä mm. tavataan lumilautailija Enni Rukajärvi, mietitään miksi Greta Thunbergin viesti pitäisi ottaa tosissaan, tutustutaan ilmastonmuutoksen ratkaisuihin maailmalla sekä ideoidaan omia tapoja vaikuttaa yhteiskunnassa. Mahdollinen Maailma -peli on suunnattu ensisijaisesti yläkoululaisille, mutta sitä voidaan käyttää myös 2. asteen opetuksessa tai vapaa-ajan nuorisotoiminnassa.

Tarinoita solidaarisuudesta -mobiilipeliä on pelattu jo muutaman vuoden ajan oppilaitoksissa eri puolilla Suomea. Tässä pelissä nuoret pohtivat solidaarisuutta, empatiaa ja hyvän tekemistä eri näkökulmista. Pelissä liikutaan ympäri maailmaa selvittämässä, mitä kaikkea solidaarisuus tarkoittaa. Samalla testataan onko nuorista hyvien tekojen agentiksi. Tarinoita solidaarisuudesta -peli on suunnattu yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille.

Sama oppilaitos tai opettaja voi halutessaan tilata meiltä useamman pelin tai hyödyntää myös muita oppilaitoksille suuntaamiamme palveluita. Tilattavissa olevat Seppo-pelit ja kouluvierailut ovat maksuttomia. Tilauksen tekeminen onnistuu helposti lomakkeellamme ilman rekisteröintiä. Pääset tutustumaan tilausvalikoimaan ja tekemään oman tilauksesi täällä. Mikäli haluat suoraan sähköpostiisi tiedon siitä, mitä kaikkea oppilaitoksille tarjoamme, suosittelemme tilaamaan Nuorten Akatemian Note-viestin. Note-viesti ilmestyy noin kymmenen kertaa vuodessa ja sen sisällöt suunnitellaan niin, että viesti palvelisi erityisesti koulutyön ammattilaisia. Vanhoihin Note-viesteihin voit tutustua täällä.