Nuorten Akatemia ja Tekniikan akateemiset TEK kehittivät yhdessä vuosien 2020-2021 aikana tekniikan alaa käsittelevää pedagogista TEK Lab -pakopeliä. Pakopeli suunniteltiin osaksi Tekniikan akateemisten jäsenille suunnattua perhetapahtumaa ja sen tavoitteena on tuoda tekniikan alaa tutuksi nuorille toiminnallisella ja innostavalla tavalla.
Tekniikan ala on monitieteinen ala, jolla työskentelevien ihmisten työtehtävät ovat hyvin vaihtelevia. Matemaattis-loogiset tieteet ja luonnontieteet ovat tekniikan alan asiantuntijuuden ytimessä. Tekniikan alan pakopeli tuo näitä tieteitä esiin yleisymmärrettävällä tavalla innostavien pulmatehtävien kautta ja esittelee tekniikan alan merkitystä yhteiskunnallisten ongelmien ratkomisessa.
Pakopeli on elämyksellinen ryhmäpeli, jossa ratkotaan pelin taustatarinan siivittämänä loogisia pulmanratkontatehtäviä. Pedagogisessa konseptissamme pakopeliä hyödynnetään kokemuksellisen oppimisen menetelmänä, jonka avulla nuoret pääsevät toiminnallisella ja vuorovaikutteisella tavalla syventymään aiheeseen.
Hankkeen kumppanina ja rahoittajana toimi Tekniikan akateemiset TEK.
Nuorten Akatemia ja Tekniikan akateemiset TEK kehittivät yhdessä vuosien 2020-2021 aikana tekniikan alaa käsittelevää pedagogista TEK Lab -pakopeliä. Pakopeli suunniteltiin osaksi Tekniikan akateemisten jäsenille suunnattua perhetapahtumaa ja sen tavoitteena on tuoda tekniikan alaa tutuksi nuorille toiminnallisella ja innostavalla tavalla.
Tekniikan ala on monitieteinen ala, jolla työskentelevien ihmisten työtehtävät ovat hyvin vaihtelevia. Matemaattis-loogiset tieteet ja luonnontieteet ovat tekniikan alan asiantuntijuuden ytimessä. Tekniikan alan pakopeli tuo näitä tieteitä esiin yleisymmärrettävällä tavalla innostavien pulmatehtävien kautta ja esittelee tekniikan alan merkitystä yhteiskunnallisten ongelmien ratkomisessa.
Pakopeli on elämyksellinen ryhmäpeli, jossa ratkotaan pelin taustatarinan siivittämänä loogisia pulmanratkontatehtäviä. Pedagogisessa konseptissamme pakopeliä hyödynnetään kokemuksellisen oppimisen menetelmänä, jonka avulla nuoret pääsevät toiminnallisella ja vuorovaikutteisella tavalla syventymään aiheeseen.
Hankkeen kumppanina ja rahoittajana toimi Tekniikan akateemiset TEK.
Tekniikan akateemiset ja Nuorten Akatemia toteuttavat yhdessä TEKLab -nimisen pakopelin. Pakopelin tarkoituksena on pelipedagogiikkaa hyödyntäen osallistaa yläasteikäiset sekä toisella asteella opiskelevat nuoret tekniikan maailmaan. Pelin heterogeenisen lähestymistavan tavoitteena on osoittaa, kuinka monipuoliselle ja moninaiselle osaamiselle on käyttöä tekniikan aloilla, ja kuinka ratkaisuilla on myös yhteiskunnallista merkitystä. Pelin kulku on monelle pakohuonepeliä pelanneelle tuttu: pelaajaryhmän on yhteistyössä ratkottava eteen tulevia arvoituksia, ja päästävä huoneesta ulos tietyssä ajassa. TEK Lab –pakopelissä simuloidaan tutkimustyötä. Pelaajat muodostavat monialaisen tutkijatiimin, joka ratkoo tekniikan aloilta tuttuja ongelmia. Tiimin tavoitteena on tehdä tieteellinen läpimurto, jolla on myös yhteiskunnallisia vaikutuksia. Peliin kuuluu myös suorituksen jälkeinen lyhyt purkukeskustelu, jossa pelaajille tehdään näkyväksi pelin eri vaiheet pedagogisesta näkökulmasta.
Nuorten Akatemia ja Tekniikan akateemiset TEK kehittivät yhdessä vuosien 2020-2021 aikana tekniikan alaa käsittelevää pedagogista TEK Lab -pakopeliä. Pakopeli suunniteltiin osaksi Tekniikan akateemisten jäsenille suunnattua perhetapahtumaa ja sen tavoitteena on tuoda tekniikan alaa tutuksi nuorille toiminnallisella ja innostavalla tavalla.
Tekniikan ala on monitieteinen ala, jolla työskentelevien ihmisten työtehtävät ovat hyvin vaihtelevia. Matemaattis-loogiset tieteet ja luonnontieteet ovat tekniikan alan asiantuntijuuden ytimessä. Tekniikan alan pakopeli tuo näitä tieteitä esiin yleisymmärrettävällä tavalla innostavien pulmatehtävien kautta ja esittelee tekniikan alan merkitystä yhteiskunnallisten ongelmien ratkomisessa.
Pakopeli on elämyksellinen ryhmäpeli, jossa ratkotaan pelin taustatarinan siivittämänä loogisia pulmanratkontatehtäviä. Pedagogisessa konseptissamme pakopeliä hyödynnetään kokemuksellisen oppimisen menetelmänä, jonka avulla nuoret pääsevät toiminnallisella ja vuorovaikutteisella tavalla syventymään aiheeseen.
Hankkeen kumppanina ja rahoittajana toimi Tekniikan akateemiset TEK.