Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

Kuukauden kouluvierailija: Pilvi Hokkanen

Kuinka päädyit kouluvierailijaksi?
Tämän hetkinen työnantajani, Nuorten Keski-Suomi, oli saanut tiedon, että Jyväskylästä etsitään kouluvierailijaa, ja otin sitä kautta yhteyttä Nuorten Akatemiaan.

Olen koulutukseltani kulttuurituottaja (amk), jossa suuntautumislinjani oli musiikkipainotteinen sosiokulttuurinen työ. Olen tehnyt kuusi vuotta töitä niin lasten ja nuorten parissa kuin tapahtumatuotannonkin. Tällä hetkellä valmennan nuoria tapahtumatuottajiksi, ja tuotan heidän kanssa toukokuussa Jyväskylässä järjestettävää lasten ja nuorten kaksipäiväistä tapahtumaa Toukofestiä.

Ohjasin loka-marraskuussa Jyväskylässä Gradialla kahdelle eri merkonomi-opiskelijaryhmälle Osaava ostaja -työpajakokonaisuuden, joka käsitteli kuluttamista, kuten kuluttajan velvollisuuksia ja oikeuksia, oman budjetin tekemisen harjoittelemista ja millaiseen mainontaan törmää päivittäin.

Mikä on ollut mukavaa kouluvierailijana toimimisessa?
On ollut virkistävää seurata nuorten meininkiä, kun he ovat niin aitoja ja suoria. Silloin kun väsyttää, niin sitä ei peitellä, ja silloin kun on energiaa, niin sen kyllä huomaa! Sain mielenkiintoisia keskusteluja aikaiseksi, ja opin itsekin uutta.

Millaista palautetta olet saanut? Onko jokin palaute jäänyt erityisesti mieleesi?
Ainakin toinen ryhmä oli sitä mieltä, että sisällössä oli paljon uutta asiaa, ja he olivat oppineet uutta.

Millaisia oivalluksia olet saanut nuorten kanssa toimiessa?
Aamutunnit ovat vaikeita, paitsi perjantaisin. Toisen ryhmän kohdalla nuoret olivat fyysisesti paikalla, mutta oli vaikeuksia saada heitä osallistumaan. Perjantaiaamusta odotin samaa, mutta tilanne oli päinvastainen.

Kuluttaminen aiheena ei ollut nuorille tuttu, koska suurin osa oli alaikäisiä, ja he asuvat vanhemmillaan, eli vanhemmat kustantavat heidän menonsa, joka tuli esille useaan otteeseen. Tämä sinänsä minusta oli hieman huolestuttavaa, ettei rahankäyttöä opeteta nuorille, vaan sitä on aina saatavilla, tai ainakin itse sain tällaisen käsityksen nuorilta.

Tehtävänannon pitää olla yksinkertainen, eikä ohjeita saa olla liian montaa, koska keskittyminen alkaa herpaantua. Jos haluaa saada keskustelua aikaiseksi, pitää yrittää kaivaa nuorelta esimerkiksi hänen harrastuksensa esille, ja ammentaa keskustelua sitä kautta.

Toukofest tapahtumatuottajatiimin kanssa toimiessani olen huomannut, että nuoret ovat tarkkoja työvuoroistaan ja heillä on vahvoja mielipiteitä, jotka he uskaltavat sanoa ääneen, ja he osaavat puolustaa omaa mielipidettään. Nuoret haluavat tietää ennakkoon, mitä on tapahtumassa ja tulossa (esim. palaverien sisällöt) ja ovat tarkkoja siitä, mitä on sovittu.

Mitä olet oppinut kouluvierailijana toimiessasi?
En ole aiemmin käynyt Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilla, tai kuullut asiasta, joten kouluvierailijakoulutuksessa tuli paljon uutta asiaa minulle, ja nuorille aihe oli vielä enemmän tuntemattomampi. Keskustelimme nuorten kanssa muun muassa nettikaupoista, joka oli heille tuttua sekä junalippujen palauttamisesta, kun juna on tunteja myöhässä.

Mitä teet vapaa-aikana?
Tänä syksynä aika on mennyt räpin tekemiseen ja keikkailuun. Teen räppiä nimellä Hokkenheim, ja meillä on muutaman räppärin kanssa kollabo nimeltä kerhokerho (löytyy youtubesta).Yritän myös opetella tekemään itse biittejä ja olen käynyt dj-kurssilla.

Harrastuksikseni luen myös aktiivisesti teatterissa, keikoilla ja taidemuseoissa sekä kesäisin festivaaleilla käymisen. Lisäksi soitan kitaraa, ja yritän tehdä musiikkia, aina kun siihen on aikaa ja inspiraatiota. Käyn salilla ja ryhmäliikuntatunneilla, juoksen ja hiihdän.

Mitä teet isona? Mitä teet työksesi kouluvierailujen ohella?
Tämä syksy on ollut minulle kiireinen, koska olen tehnyt neljälle eri työnanatajalle töitä; edellä mainittujen lisäksi ohjaan lasten bändikerhoja sekä olen konserttiavustajana Jyväskylän Sinfonialla. Lisäksi opiskelen ylemmässä ammattikorkeakoulussa kulttuurituotantoa.

Tietenkin toiveena ja tavoitteenani on saada vakituinen, kokoaikainen työ, mutta tapahtuma-alalla se ei ole mitenkään itsestäänselvyys, vaan useimmiten työt ovat projektiluontoisia. Kulttuurituottajan työ on myös harrastus, ja pitää olla koko ajan kiinnostunut ajan ilmiöistä. Nuorten kanssa työskentely onkin siitä antoisaa, että heiltä kuulee kaikki uusimmat ilmiöt, ja pysyy ajassa kiinni.

Jos on tähdet kohdillaan, niin räppihommat alkaa tuottaa. 😀

Kuukauden kouluvierailija -sarjassa tutustutaan Nuorten Akatemian kouluvierailijoihin. Tilattavissa olevat kouluvierailumme löytyvät kootusti täältäNote-viestin avulla voit myös saada ajankohtaiset kouluvierailuinfot ja tiedon muista kouluille suunnattuista palveluistamme omaan sähköpostiisi.

Kuukauden kouluvierailija: Pilvi Hokkanen

Kuukauden kouluvierailija: Pilvi Hokkanen

Kuinka päädyit kouluvierailijaksi?
Tämän hetkinen työnantajani, Nuorten Keski-Suomi, oli saanut tiedon, että Jyväskylästä etsitään kouluvierailijaa, ja otin sitä kautta yhteyttä Nuorten Akatemiaan.

Olen koulutukseltani kulttuurituottaja (amk), jossa suuntautumislinjani oli musiikkipainotteinen sosiokulttuurinen työ. Olen tehnyt kuusi vuotta töitä niin lasten ja nuorten parissa kuin tapahtumatuotannonkin. Tällä hetkellä valmennan nuoria tapahtumatuottajiksi, ja tuotan heidän kanssa toukokuussa Jyväskylässä järjestettävää lasten ja nuorten kaksipäiväistä tapahtumaa Toukofestiä.

Ohjasin loka-marraskuussa Jyväskylässä Gradialla kahdelle eri merkonomi-opiskelijaryhmälle Osaava ostaja -työpajakokonaisuuden, joka käsitteli kuluttamista, kuten kuluttajan velvollisuuksia ja oikeuksia, oman budjetin tekemisen harjoittelemista ja millaiseen mainontaan törmää päivittäin.

Mikä on ollut mukavaa kouluvierailijana toimimisessa?
On ollut virkistävää seurata nuorten meininkiä, kun he ovat niin aitoja ja suoria. Silloin kun väsyttää, niin sitä ei peitellä, ja silloin kun on energiaa, niin sen kyllä huomaa! Sain mielenkiintoisia keskusteluja aikaiseksi, ja opin itsekin uutta.

Millaista palautetta olet saanut? Onko jokin palaute jäänyt erityisesti mieleesi?
Ainakin toinen ryhmä oli sitä mieltä, että sisällössä oli paljon uutta asiaa, ja he olivat oppineet uutta.

Millaisia oivalluksia olet saanut nuorten kanssa toimiessa?
Aamutunnit ovat vaikeita, paitsi perjantaisin. Toisen ryhmän kohdalla nuoret olivat fyysisesti paikalla, mutta oli vaikeuksia saada heitä osallistumaan. Perjantaiaamusta odotin samaa, mutta tilanne oli päinvastainen.

Kuluttaminen aiheena ei ollut nuorille tuttu, koska suurin osa oli alaikäisiä, ja he asuvat vanhemmillaan, eli vanhemmat kustantavat heidän menonsa, joka tuli esille useaan otteeseen. Tämä sinänsä minusta oli hieman huolestuttavaa, ettei rahankäyttöä opeteta nuorille, vaan sitä on aina saatavilla, tai ainakin itse sain tällaisen käsityksen nuorilta.

Tehtävänannon pitää olla yksinkertainen, eikä ohjeita saa olla liian montaa, koska keskittyminen alkaa herpaantua. Jos haluaa saada keskustelua aikaiseksi, pitää yrittää kaivaa nuorelta esimerkiksi hänen harrastuksensa esille, ja ammentaa keskustelua sitä kautta.

Toukofest tapahtumatuottajatiimin kanssa toimiessani olen huomannut, että nuoret ovat tarkkoja työvuoroistaan ja heillä on vahvoja mielipiteitä, jotka he uskaltavat sanoa ääneen, ja he osaavat puolustaa omaa mielipidettään. Nuoret haluavat tietää ennakkoon, mitä on tapahtumassa ja tulossa (esim. palaverien sisällöt) ja ovat tarkkoja siitä, mitä on sovittu.

Mitä olet oppinut kouluvierailijana toimiessasi?
En ole aiemmin käynyt Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilla, tai kuullut asiasta, joten kouluvierailijakoulutuksessa tuli paljon uutta asiaa minulle, ja nuorille aihe oli vielä enemmän tuntemattomampi. Keskustelimme nuorten kanssa muun muassa nettikaupoista, joka oli heille tuttua sekä junalippujen palauttamisesta, kun juna on tunteja myöhässä.

Mitä teet vapaa-aikana?
Tänä syksynä aika on mennyt räpin tekemiseen ja keikkailuun. Teen räppiä nimellä Hokkenheim, ja meillä on muutaman räppärin kanssa kollabo nimeltä kerhokerho (löytyy youtubesta).Yritän myös opetella tekemään itse biittejä ja olen käynyt dj-kurssilla.

Harrastuksikseni luen myös aktiivisesti teatterissa, keikoilla ja taidemuseoissa sekä kesäisin festivaaleilla käymisen. Lisäksi soitan kitaraa, ja yritän tehdä musiikkia, aina kun siihen on aikaa ja inspiraatiota. Käyn salilla ja ryhmäliikuntatunneilla, juoksen ja hiihdän.

Mitä teet isona? Mitä teet työksesi kouluvierailujen ohella?
Tämä syksy on ollut minulle kiireinen, koska olen tehnyt neljälle eri työnanatajalle töitä; edellä mainittujen lisäksi ohjaan lasten bändikerhoja sekä olen konserttiavustajana Jyväskylän Sinfonialla. Lisäksi opiskelen ylemmässä ammattikorkeakoulussa kulttuurituotantoa.

Tietenkin toiveena ja tavoitteenani on saada vakituinen, kokoaikainen työ, mutta tapahtuma-alalla se ei ole mitenkään itsestäänselvyys, vaan useimmiten työt ovat projektiluontoisia. Kulttuurituottajan työ on myös harrastus, ja pitää olla koko ajan kiinnostunut ajan ilmiöistä. Nuorten kanssa työskentely onkin siitä antoisaa, että heiltä kuulee kaikki uusimmat ilmiöt, ja pysyy ajassa kiinni.

Jos on tähdet kohdillaan, niin räppihommat alkaa tuottaa. 😀

Kuukauden kouluvierailija -sarjassa tutustutaan Nuorten Akatemian kouluvierailijoihin. Tilattavissa olevat kouluvierailumme löytyvät kootusti täältäNote-viestin avulla voit myös saada ajankohtaiset kouluvierailuinfot ja tiedon muista kouluille suunnattuista palveluistamme omaan sähköpostiisi.