Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

Kuukauden kouluvierailija: Tom-Henrik Sirviö

Kuinka päädyit kouluvierailijaksi?

Opiskelen Helsingin yliopistolla taloustiedettä ja seuraan aktiivisesti mahdollisuuksia päästä kehittämään osaamistani yhteiskunnallisiin asioihin liittyen. Kesän 2016 lopussa huomasin Nuorten Akatemian etsivän kouluvierailijoita Danske Bankin kanssa yhteistyössä toteutettaviin Unelmatyöpajoihin. Taloudenhallintaan liittyvät työpajojen teemat kuulostivat mielenkiintoisilta ja toisaalta ajattelin olevan mahtavaa päästä näkemään ja kuulemaan toisen asteen opiskelijoiden näkemyksiä omasta taloudesta. Samana syksynä päädyin – jo Unelmatyöpajoja pitäneenä ja niistä suuresti innostuneena – mukaan myös Työeläkevakuuttajien ja Eläketurvakeskuksen kanssa yhteistyössä järjestettyihin 100 ajatusta työstä ja eläkkeestä -työpajoihin ja Asiakastiedon kanssa yhteistyössä järjestettyihin TarkkaFyrkka -työpajoihin. Myös jälkimmäisten työpajojen teemat liittyvät oleellisesti talouteen, mutta hieman eri puolelta. Onkin mahtavaa saada suhteellisen teoreettisten opintojen ohella kehittää omaa arkipäivän talousasioihin liittyvää tietämystä ja toisaalta tuoda sitä toisen asteen opiskelijoille ja TarkkaFyrkka -työpajoissa myös yläasteikäisille.

Mikä on parasta kouluvierailijana toimimisessa?

Nuorten aktivoituminen käsiteltävän asian pohdiskeluun on tietysti kouluvierailijan kannalta mahtavaa. Toisaalta työpajoja ohjatessaan pääsee myös kehittämään omia esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja, sekä talouteen liittävää ammatillista osaamista. Joskus nuoret esittävät yllättävänkin vaikeita ja monipuolisia kysymyksiä, joten vierailuihin ja niiden teemoihin on perehdyttävä riittävästi etukäteen.

Millaista palautetta olet saanut? Onko jokin palaute jäänyt erityisesti mieleesi?

Parasta palautetta on, kun näkee nuorten aktivoituvan aiheesta, osallistuvan sen käsittelyyn ja olevan ylipäätään kiinnostuneita yhteiskunnallisista teemoista. Tietysti kiitollisuutta nuorten aktiivisuudesta lisää, kun joskus työpajan jälkeen saa kuulla opettajalta onnistuneensa aktivoimaan normaalisti mahdollisesti aika hiljaisenkin ryhmän. Toisaalta olen myös kuullut toisten kouluvierailijoiden kautta positiivista palautetta lyhyistä tehtävistä, joita olen lisännyt kouluvierailujen sisältöön selventämään ja havainnollistamaan asioita. Tällainen innostaa tietenkin kehittämään työpajojen sisältöjä ja esitysmuotoja entisestään.

Millaisia oivalluksia olet saanut nuorten kanssa toimiessa?

Oikeastaan parasta oivaltamista itselle on ollut, kun on saanut olla mukana nuorten oivaltaessa jotain uutta esimerkiksi eläkkeisiin tai elämisen kustannuksiin liittyen. Näissä tilanteissa on myös ymmärtänyt, että joku itselle mahdollisesti hyvinkin selvä asia onkin nuorille aivan uutta tietoa.

Mitä olet oppinut vierailijana toimiessasi?

Taloudenhallintaan liittyvän tiedon esittämiseen olen saanut varmuutta ja erityisesti eläkeasioihin liittyen myös valtavasti uutta tietoa. Lisäksi esiintyminen isonkin luokan edessä onnistuu joka kerta paremmin. Toisaalta olen oppinut ilmaisemaan asiat mahdollisimman yksinkertaisessa muodossa, että nuorten olisi helppo ymmärtää niitä.

Mitä teet vapaa-aikana?

Olen aika aktiivinen kulttuurielämän seuraaja. Olen kiinnostunut niin kirjallisuuden kuin vaikkapa muotoilun kehityksestä. Luenkin paljon kirjallisuutta laidasta laitaan ja käyn mahdollisimman aktiivisesti museoissa. Fyysisestä kunnostani huolehdin erityisesti käymällä kuntosalilla ja tekemällä silloin tällöin juoksulenkkejä eri puolilla Helsinkiä.

Mitä teet isona? 

En ole asettanut itselleni selvää urapolkua, mutta kiinnostavia vaihtoehtoja on useita. Esimerkiksi tutkijan urapolku vaikuttaa äärimmäisen mielenkiintoiselta ja positiivisesti haasteelliselta. Toisaalta valtionhallinnossa ja erityisesti eri ministeriöissä olisi mielenkiintoisia uramahdollisuuksia.

 

Kuukauden kouluvierailija -sarjassa tutustutaan Nuorten Akatemian kouluvierailijoihin. Tilattavissa olevat vierailumme löydät täältä.

Kuukauden kouluvierailija: Tom-Henrik Sirviö