Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

Maksuttomat mobiilipelimme tarjoavat tekemistä nuorten kesätoimintaan

Haluaisitteko tutustua yhdessä nuorten kanssa saamelaiskulttuuriin tai perehtyä aivojen toimintaan? Tunnetko nuoria, jotka ovat innokkaita sosiaalisen median käyttäjiä tai valokuvaajia, mutta joille tekijänoikeudet ovat vielä vieras asia? Millaisia tavoitteita Agenda 2030 pitää sisällään? Oppilaitoksille suunnatut Seppo-pelimme soveltuvat erinomaisesti myös nuorten vapaa-ajan toimintaan! Tämä kesätekeminen sopii toteutettavaksi myös etänä.

Seppo-pelien pelaaminen onnistuu älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Pelin ohjaajalle suosittelemme laitteeksi tietokonetta. Kaikki pelit ovat tilaajille täysin maksuttomia, eikä tilaajalla tarvitse olla Seppo-lisenssiä entuudestaan. Osa peleistä on saatavilla myös eri kieliversioina.

Kaikkien pelien tilaaminen onnistuu täyttämällä tilauslomake. Tilauslomake on suunniteltu oppilaitoksia ajatellen, mutta voit käyttää samaa lomaketta myös pelien tilaamiseksi vapaa-ajan toimintaan. Autamme sinua myös mielellämme sähköpostitse osoitteessa info@nuortenakatemia.fi.

Huom! Kesän pelitilaukset tulee olla tehtynä viimeistään 23.6., jotta ne ehditään käsitellä ennen kuin toimistomme hiljenee kesälomille.

Tilattavissa olevat pelit:

#verottaako
Pelin tehtävissä pohditaan muun muassa, miksi veroja maksetaan ja mihin kaikkeen veroja käytetään, mitä veroja Suomessa kerätään sekä mitä progressiivinen verotus tarkoittaa.
Kenelle? 9. luokkalaiset ja 2.asteen opiskelijat

Pieni peli saamelaisista
Pelissä tutustutaan saamelaisiin ja saamelaiseen kulttuuriin selkokielisten tehtävien avulla. Tehtävät käsittelevät esimerkiksi saamelaisaluetta, historiaa, kieliä, saamenkielisiä lasten ohjelmia, saamenpukua ja saamelaismusiikkia. Peli tarjoaa perustietoa siitä, keitä saamelaiset ovat ja mitkä piirteet tekevät heidän kulttuuristaan ainutlaatuisen.
Kenelle? 4.-6.-luokkalaiset

Sukellus saamelaiskulttuuriin
Sukellus saamelaiskulttuuriin -digipeli tutustuttaa nuoret saamelaisuuteen niin historian kuin nykypäivän ilmiöiden ja henkilöiden kautta. Pelitehtävät käsittelevät muun muassa saamen kieliä, elinkeinoja, saamenpukua, alkuperäiskansoja sekä kulttuurista omimista.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. asteen opiskelijat
Kielivaihtoehdot: suomi ja pohjoissaame

Energiamaailma
Peli johdattaa nuoren pohtimaan kestäviä energiaratkaisuja, energiankulutusta, energia-alaa kestävän tulevaisuuden rakentajana sekä opiskelu- ja uramahdollisuuksia.
Kenelle? Yäkoululaiset ja 2. asteen opiskelijat

Tie tekijänoikeuteen
Tie tekijänoikeuteen -mobiilipelissä tutustutaan tekijänoikeuksiin innostavalla tavalla käytännönläheisesti. Pelaajat pääsevät valitsemaan itseään kiinnostavan luovan alan, jonka kautta peli etenee kuvitteellisten hahmojen elämään sidotussa viitetarinassa. Peli kasvattaa ymmärrystä luovaa alaa kohtaan ja samalla nuori saa tietoa myös omista oikeuksistaan tekijänä. Peli on suunnattu yläkoululaisille ja toisen  Tämä peli on saatavilla myös ruotsiksi.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. asteen opiskelijat
Kielivaihtoehdot:
suomi ja ruotsi

Päästä pyörällä
Päästä pyörällä -digipelissä tutustutaan aivoihin. Pelissä muun muassa pohditaan, miten aivoja kannattaa helliä, mitä aivoissa tapahtuu, kun jännitämme, ja miksi pyöräilykypärää on hyvä käyttää.
Kenelle? 5. ja 6. luokkalaiset

Tunne Eurooppa
EU:n toimintaperiaatteet tulevat nuorille tutuksi Tunne Eurooppa -peliä pelaten. Pelissä käsitellään EU:n ajankohtaisia asioita, kuten ilmastonmuutosta ja brexitiä sekä nuoriin kohdistuvia asioita, kuten äänestämistä, opiskelua ja liikkumista EU-maissa. Tutuksi tulevat myös EU:n arvot, tavoitteet, toimielimet, päätöksenteko ja käytännön toiminta.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. aste
Kielivaihtoehdot: suomi, ruotsi, englanti

Globaalit pelinrakentajat
Pelin kautta nuoret ymmärtävät köyhyyden ja eriarvoisuuden taustalla olevia rakenteita ja hahmottavat, mihin kaikkeen pitäisi vaikuttaa, jotta Agenda2030 tavoitteet toteutuisivat. Pelissä käsittellään mm. leveyspiirien ja siirtomaa-ajan vaikutuksia kehitykseen sekä sukupuolen vaikutusta epätasa-arvoon. Peli laajentaa nuoren ymmärrystä taloudellisen eriarvoisuuden vaikutuksista ja historiasta eriarvoisuuden takana, sekä köyhyyden mittaamisesta ja köyhyyttä ylläpitävistä rakenteista.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. aste

Kestävä tulevaisuus 2030
Kestävä tulevaisuus 2030 -mobiilipeli johdattaa oppilaat pohtimaan Agenda 2030 -tavoitteita erityisesti tasa-arvon, muuttoliikkeiden ja ilmastonmuutoksen näkökulmasta.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. aste

Maksuttomat mobiilipelimme tarjoavat tekemistä nuorten kesätoimintaan

Maksuttomat mobiilipelimme tarjoavat tekemistä nuorten kesätoimintaan

Haluaisitteko tutustua yhdessä nuorten kanssa saamelaiskulttuuriin tai perehtyä aivojen toimintaan? Tunnetko nuoria, jotka ovat innokkaita sosiaalisen median käyttäjiä tai valokuvaajia, mutta joille tekijänoikeudet ovat vielä vieras asia? Millaisia tavoitteita Agenda 2030 pitää sisällään? Oppilaitoksille suunnatut Seppo-pelimme soveltuvat erinomaisesti myös nuorten vapaa-ajan toimintaan! Tämä kesätekeminen sopii toteutettavaksi myös etänä.

Seppo-pelien pelaaminen onnistuu älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Pelin ohjaajalle suosittelemme laitteeksi tietokonetta. Kaikki pelit ovat tilaajille täysin maksuttomia, eikä tilaajalla tarvitse olla Seppo-lisenssiä entuudestaan. Osa peleistä on saatavilla myös eri kieliversioina.

Kaikkien pelien tilaaminen onnistuu täyttämällä tilauslomake. Tilauslomake on suunniteltu oppilaitoksia ajatellen, mutta voit käyttää samaa lomaketta myös pelien tilaamiseksi vapaa-ajan toimintaan. Autamme sinua myös mielellämme sähköpostitse osoitteessa info@nuortenakatemia.fi.

Huom! Kesän pelitilaukset tulee olla tehtynä viimeistään 23.6., jotta ne ehditään käsitellä ennen kuin toimistomme hiljenee kesälomille.

Tilattavissa olevat pelit:

#verottaako
Pelin tehtävissä pohditaan muun muassa, miksi veroja maksetaan ja mihin kaikkeen veroja käytetään, mitä veroja Suomessa kerätään sekä mitä progressiivinen verotus tarkoittaa.
Kenelle? 9. luokkalaiset ja 2.asteen opiskelijat

Pieni peli saamelaisista
Pelissä tutustutaan saamelaisiin ja saamelaiseen kulttuuriin selkokielisten tehtävien avulla. Tehtävät käsittelevät esimerkiksi saamelaisaluetta, historiaa, kieliä, saamenkielisiä lasten ohjelmia, saamenpukua ja saamelaismusiikkia. Peli tarjoaa perustietoa siitä, keitä saamelaiset ovat ja mitkä piirteet tekevät heidän kulttuuristaan ainutlaatuisen.
Kenelle? 4.-6.-luokkalaiset

Sukellus saamelaiskulttuuriin
Sukellus saamelaiskulttuuriin -digipeli tutustuttaa nuoret saamelaisuuteen niin historian kuin nykypäivän ilmiöiden ja henkilöiden kautta. Pelitehtävät käsittelevät muun muassa saamen kieliä, elinkeinoja, saamenpukua, alkuperäiskansoja sekä kulttuurista omimista.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. asteen opiskelijat
Kielivaihtoehdot: suomi ja pohjoissaame

Energiamaailma
Peli johdattaa nuoren pohtimaan kestäviä energiaratkaisuja, energiankulutusta, energia-alaa kestävän tulevaisuuden rakentajana sekä opiskelu- ja uramahdollisuuksia.
Kenelle? Yäkoululaiset ja 2. asteen opiskelijat

Tie tekijänoikeuteen
Tie tekijänoikeuteen -mobiilipelissä tutustutaan tekijänoikeuksiin innostavalla tavalla käytännönläheisesti. Pelaajat pääsevät valitsemaan itseään kiinnostavan luovan alan, jonka kautta peli etenee kuvitteellisten hahmojen elämään sidotussa viitetarinassa. Peli kasvattaa ymmärrystä luovaa alaa kohtaan ja samalla nuori saa tietoa myös omista oikeuksistaan tekijänä. Peli on suunnattu yläkoululaisille ja toisen  Tämä peli on saatavilla myös ruotsiksi.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. asteen opiskelijat
Kielivaihtoehdot:
suomi ja ruotsi

Päästä pyörällä
Päästä pyörällä -digipelissä tutustutaan aivoihin. Pelissä muun muassa pohditaan, miten aivoja kannattaa helliä, mitä aivoissa tapahtuu, kun jännitämme, ja miksi pyöräilykypärää on hyvä käyttää.
Kenelle? 5. ja 6. luokkalaiset

Tunne Eurooppa
EU:n toimintaperiaatteet tulevat nuorille tutuksi Tunne Eurooppa -peliä pelaten. Pelissä käsitellään EU:n ajankohtaisia asioita, kuten ilmastonmuutosta ja brexitiä sekä nuoriin kohdistuvia asioita, kuten äänestämistä, opiskelua ja liikkumista EU-maissa. Tutuksi tulevat myös EU:n arvot, tavoitteet, toimielimet, päätöksenteko ja käytännön toiminta.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. aste
Kielivaihtoehdot: suomi, ruotsi, englanti

Globaalit pelinrakentajat
Pelin kautta nuoret ymmärtävät köyhyyden ja eriarvoisuuden taustalla olevia rakenteita ja hahmottavat, mihin kaikkeen pitäisi vaikuttaa, jotta Agenda2030 tavoitteet toteutuisivat. Pelissä käsittellään mm. leveyspiirien ja siirtomaa-ajan vaikutuksia kehitykseen sekä sukupuolen vaikutusta epätasa-arvoon. Peli laajentaa nuoren ymmärrystä taloudellisen eriarvoisuuden vaikutuksista ja historiasta eriarvoisuuden takana, sekä köyhyyden mittaamisesta ja köyhyyttä ylläpitävistä rakenteista.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. aste

Kestävä tulevaisuus 2030
Kestävä tulevaisuus 2030 -mobiilipeli johdattaa oppilaat pohtimaan Agenda 2030 -tavoitteita erityisesti tasa-arvon, muuttoliikkeiden ja ilmastonmuutoksen näkökulmasta.
Kenelle? Yläkoululaiset ja 2. aste