Hyppää sisältöön

Meidän Eurooppa: Poptaidetta ja ruokaa Euroopasta

Esittelemme Nuorten projektit -blogisarjassa toimintarahalla toteutettuja projekteja ja annamme äänen toteuttajille. Blogi-sarjan neljännessä osassa pääsemme matkalle eurooppalaiseen ruokakultturiin ja poptaiteeseen. Projektissa oppilasryhmät tutustuivat eurooppalaisten maiden ruokakulttuuriin ja toteuttivat valitsemansa ruuan sekä ruuanlaiton että kuvataiteen keinoin. Iloksemme opettajat dokumentoivat projektia, joten meidät kaikki on kutsuttu mukaan makumatkalle: 

Viikko 44

Tällä viikolla se alkoi, kauan odotettu Poptaide -ruokaa Euroopasta -projekti! Projektissa ovat mukana 8. luokkien kotitalouden ja kuvataiteen valinnaiset ryhmät. Kaiken kaikkiaan 55 oppilasta Ylikiimingin koulusta. Tavoitteena on tutustua mahdollisimman monen eurooppalaisen maan poptaiteeseen ja ruokakulttuuriin sekä piste iin päälle tehdä poptaide-henkinen teos omavalintaisesta maan ruoasta kierrätetylle paistinpannulle. Aikaa projektin toteuttamiseen on varattu kuusi viikkoa, 90 minuuttia kerrallaan.

Ensimmäisellä kerralla oppilaat saivat valita listalta omalle ryhmälleen jonkun Euroopan maan. Ryhmän koko on 3-4 oppilasta. Valituiksi tuli 17 eri Euroopan maata!

Ryhmät pääsevät suunnittelemaan seuraavien viikkojen kokkaushetkiä, sekä tulevaa teosta että PowerPoint-esitystä QR-koodin taakse. Saapa nähdä mitä tästä tulee!

Viikko 45–46

Projektin toinen viikko alkaa. Nyt ryhmät työskentelevät kahden viikon ajan vuoroviikoin kuvataiteen ja kotitalouden luokissa. Kuvataiteen luokassa oppilaat ahertavat tietokoneiden äärellä, sekoittavat paperimassaa ja tekevät ensimmäisiä materiaalivalintoja teoksen suhteen. Osa ryhmistä pääsi jo muotoilemaan teosta paistinapannulle hahmottaen tulevaa valmista työtään.

Kotitalouden luokassa puolestaan valmistetaan oppilaiden suunnittelemia ruokia, tarkastellaan ruokaohjeiden toimivuutta ja dokumentoidaan työskentelyn eri vaiheita kuvin. Tietysti päästään myös maistelemaan ruokia. Luvassa on mm.  ruotsalaisia lihapullia, saksalaista kirsikkakakkua ja espanjalaisia churroja sekä kaikkia siltä väliltä. Luokissa leijailee jo ihania tuoksuja!

Viikko 47

Tällä viikolla työt jatkuvat kirjallisten töiden ja pop-taide teosten parissa. Ruokaohjeita viimeistellään ja kuvitetaan omilla kuvilla. Lisäksi mahdolliset muokkaukset tehdään edellisten viikkojen kokemuksella. Osa ryhmistä herkuttelee vielä pakastimeen jättämillä leivonnaisilla. Opettajatkin saavat osansa.

Pop taide henkiset teokset alkavat myös hahmottua pikkuhiljaa. Pöydille alkaa ilmestyä paperimassasta valmistettuja eri muotoja: lieriöitä, kolmioita ja palloja. Materiaaleina käytetään esimerkiksi huovutusvillaa, Fimo-massaa, akryylipalloja ja villalankaa.

Viikko 48

Vihdoin ja viimein paperimassateokset ovat kuivuneet! Nyt päästää maalaamaan niitä pop-taide henkisesti. Mitä se nyt sitten tarkoittikaan? No sitä, että taiteen tekemisessä korostuvat esittävyys, paksu viiva ja värikkäät värit sekä toiston voima. Tämä taiteen laji on syntynyt Amerikassa 1950-luvulla. Se voi olla kantaaottavaa, yhteiskuntakriittistä ja poliittista.

Pöydille alkaa ilmestyä vahvoja värejä ja innokkaita maalaajia niiden ympärille. Osa valmistaa maiden lippuja ja hyvän ruoan toivotuksia teosten ympärille. Paistinpannuja haetaan teosten alustoiksi ja välillä uunia lämmitetään Fimo-massan kovettamiseksi.

Lisäksi töitä jatketaan PowerPoint-esitysten äärellä. Ensimmäiset jo kyselevät, kuinka oma QR-koodi luodaan, mutta ennen sitä esityksen tulee olla 100 prosenttisesti valmis. QR-koodin taakse ladataan tehty Power Point PDF-tiedostona.

Viikko 49–50

Nyt alkaa viimeinen vaihe projektin osalta! Jokainen ryhmä vielä viimeistelee omaa paistinpannu teosta. Kuumaliimat kuumenevat ja yksityiskohtiin kiinnitetään huomiota. Viimeisenä tarkistetaan maan lipun ja Hyvän ruoan toivotuksen oikeaa asettelua. Pannut tulevat roikkumaan seinälle tai kaltevalle tasolle vitriiniin. Molemmat näyttelytilat tulee ottaa huomioon.

QR-koodeja luodaan ja tulostetaan nopeaan tahtiin, sillä PowerPoint esitykset alkavat olemaan valmiina. Monelta on unohtunut laittaa esitykseen kuva valmiista paistinpannusta, joten lisäyksiä pitää tehdä ennen pdf-tiedoston luomista.

Paistinpannuja aletaan ripustamaan esittelytilaan. Paikalle on hälytetty myös meidän virastomestarimme. Jokaiselta ryhmältä tulee esille pop-taideteos, lippu, Hyvän ruoan toivotus ja QR-koodi. Ryhmät innokkaasti miettivät omalle työlleen parasta paikkaa. Esittelytila alkaa rakentua pannu pannulta.

Nyt on kaikki valmista ja on aika rauhoittua näyttelyn ääreen! Jokainen ryhmä esittelee oman työnsä muille. Tämän jälkeen siirrymme vielä tarkastelemaan töitä näyttelytilaan. Kutsu Pop-taide ruokaa Euroopasta -näyttelystä on laitettu myös kaikille meidän koulun henkilökunnalle. Jokainen opettaja voi käydä ryhmänsä kanssa näyttelyssä oman aikataulun mukaan. Lisäksi projektiamme voidaan hyödyntää alakoululaisten kanssa koulumme mahdollisena Eurooppa-päivänä, vaikkapa ”maa suunnistus”-tehtävänä.

Projektin aikana onnistuimme lisäämään oppilaiden tietoisuutta eurooppalaisista ruokakulttuureista ja pop-taiteesta ilmaisukeinona. Projektityöskentely vahvisti oppilaiden organisointikykyä, ryhmätyötaitoja ja oman toiminnan arviointia sekä yhteishenkeä. Projektin toteuttaminen oli mukavaa, vaikka haasteena ajoittain oli työskentelyn eteneminen itse asetetun aikataulun mukaan.

Näiden QR-koodien kautta pääset kurkistamaan Italia-, Norja- ja Iso-Brinnia ryhmien töihin. Luvassa on tietoa, reseptejä ja kuvia valmiista teoksista:

Italia-ryhmän QR-koodi
Norja-ryhmän QR-koodi
QR-koodi Iso-Brittannia-ryhmän työhön

Nuoret pääsivät toteuttamaan eurooppalaiseen ruokakulttuuriin perehtyvät projektinsa myöntämällämme Meidän Eurooppa -toimintarahalla. Meidän Eurooppa -hankkeissa nuoret voivat hakea 100-1500 euron toimintarahaa ideoimiensa projektien toteuttamiseen. Toimintarahaa myönnetään projekteihin, joiden teemana on Euroopan unioni ja Eurooppa. Hanketta rahoittaa Eurooppatiedotus.

Lue kaikki Nuorten projektit -blogisarjan osat täältä.