Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

Nuoruuspakkaus-kilpailu: Nuoret mukana Kelan kehittämisessä

Teksti: Iida Luhtala, Kallion lukio

Nuorten Akatemian ja Kelan yhteistyössä luotsaama Nuoruuspakkaus-innovaatiokilpailu etsii uusia ideoita Kelan  toiminnan kehittämiseksi hyödyntämällä tulevan projektin kohderyhmää, nuoria. Projektiin osallistuu syksyllä 2019 toisen asteen opiskelijoita, jotka kehittävät tiimeissä Kelalle palveluinnovaatioita erilaisiin nuoria koskettaviin elämäntilanteisiin. Innovaatio-kilpailuun osallistuu neljän oppilaitoksen opiskelijoita Jyväskylän Gradiasta, Savonlinnan Samiedusta, Espoon Otaniemestä ja Helsingin kuvataidelukiosta “Torkkelista”.

Nuorten Akatemian projektipäällikkö Heidi Wallin kertoo, että Kela otti Nuorten Akatemiaan yhteyttä noin vuosi sitten ja toi esiin tarpeen kuulla yhä enemmän nuoria kehittäessään toimintaansa. Vaikka nuorten Kela-ymmärryksestä ei ole tilastotietoja, esiin on paljolti noussut se, etteivät nuoret kunnolla ymmärrä esimerkiksi Kelan käyttämiä termejä. Tällöin esimerkiksi tukien hakeminen saattaa jäädä tekemättä. Nuoret ovat Kelalle iso asiakasryhmä ja siten on tärkeää tarjota oikeanlaisia palveluita, jotka vastaavat nuorten tarpeisiin.

Nuoret ja Kela – epätoivoinen kriisi?

Miten nuoret siis näkevät Kelan?  “Kelasta tulee ensimmäisenä mieleen tämänhetkinen epätoivoinen kriisi”, toteaa Tinja Kari, 19, ja viittaa hankaluuksiin järjestää asumistukiasiat muuton yhteydessä järkevästi. Kari valmistui Pohjois-Tapiolan lukiosta viime keväänä ja viettää tällä hetkellä välivuotta. Hän on hyödyntänyt Kelan palveluita muun muassa asumis- ja opintotuen muodossa. Tukien lisäksi hän kävi satunnaisesti töissä jo opiskellessaan. “Koen, että olen erittäin etuoikeutettu ja onnekas, kun tuet ovat aina riittäneet asumiseen esimerkiksi opiskelujen aikana”, Kari kertoo.

Tinja Kari huomauttaa kuitenkin, että Kelan Oma asiointi -sivu on hieman hankalasti käytettävä, eikä hän sieltä välttämättä löydä tarvitsemiaan tietoja. Tämä on tullut esiin myös innovaatiokilpailussa. Parannusehdotukseksi nuoret ovat tarjonneet muun muassa nuorille suunnattua omaa nettisivua. Informaatiotulva ei olisi yhtä ylitsevuotava, ja nuoren olisi helpompi hahmottaa omaa elämää lähellä olevia palveluita.

Kari muistuttaa, että nettisivuja täytyy kehittää nimenomaan nettisivuja käyttävien asiakkaiden kanssa, tai lopputuotos ei välttämättä parane nykyisestä. “Erityisesti lomakkeiden täyttämisen pitäisi helpottua ja muuttua ihmisläheisemmiksi.” toteaa Kari ja lisää Kelan puhelinpalvelun olevan sen sijaan aina auttavaista. “Kunhan ensin saa yhteyden…” Kari harmittelee.

Reaaliaikaista chat-palvelua, Kela-Suomi-Kela-sanakirjaa

Kelan Twitter-tilin mukaan jo kilpailun ensimmäisenä päivänä ideoita tuli useita – esimerkiksi Kela-Suomi-Kela-sanakirja, OmaKela-sovellus sekä reaaliaikainen chat-palvelu. Edellisten tai muiden ehdotusten tarkkoja sisältöjä ei ole (ainakaan vielä) missään nähtävissä. Jos Kela ottaa kilpailun tuotoksista vaarin, voidaan ehkä jo spekuloida, että muutaman vuoden päästä Karin ikäinen nuori saa asiakaspalveluun yhteyden hitaan ja työlään puhelinsoiton sijaan chat-palvelulla.

Itse asiassa Heidi Wallin; milloin projektin myötä saatuja ehdotuksia otetaan konkreettisesti käyttöön? Nuoruuspakkaus-hankkeesta vastaavan Wallinin mukaan Kelalla ei ole tiettyä aikataulua, jonka mukaan asiassa ollaan etenemässä. Hän toteaa kuitenkin, että kilpailusta saatuja materiaaleja on jo lähetetty Kelalle kehittämistoimintaan.

Juttu on toteutettu osana Kallion lukion Media 2 -kurssia syksyllä 2019.

Nuoruuspakkaus-kilpailu: Nuoret mukana Kelan kehittämisessä

Nuoruuspakkaus-kilpailu: Nuoret mukana Kelan kehittämisessä

Teksti: Iida Luhtala, Kallion lukio

Nuorten Akatemian ja Kelan yhteistyössä luotsaama Nuoruuspakkaus-innovaatiokilpailu etsii uusia ideoita Kelan  toiminnan kehittämiseksi hyödyntämällä tulevan projektin kohderyhmää, nuoria. Projektiin osallistuu syksyllä 2019 toisen asteen opiskelijoita, jotka kehittävät tiimeissä Kelalle palveluinnovaatioita erilaisiin nuoria koskettaviin elämäntilanteisiin. Innovaatio-kilpailuun osallistuu neljän oppilaitoksen opiskelijoita Jyväskylän Gradiasta, Savonlinnan Samiedusta, Espoon Otaniemestä ja Helsingin kuvataidelukiosta “Torkkelista”.

Nuorten Akatemian projektipäällikkö Heidi Wallin kertoo, että Kela otti Nuorten Akatemiaan yhteyttä noin vuosi sitten ja toi esiin tarpeen kuulla yhä enemmän nuoria kehittäessään toimintaansa. Vaikka nuorten Kela-ymmärryksestä ei ole tilastotietoja, esiin on paljolti noussut se, etteivät nuoret kunnolla ymmärrä esimerkiksi Kelan käyttämiä termejä. Tällöin esimerkiksi tukien hakeminen saattaa jäädä tekemättä. Nuoret ovat Kelalle iso asiakasryhmä ja siten on tärkeää tarjota oikeanlaisia palveluita, jotka vastaavat nuorten tarpeisiin.

Nuoret ja Kela – epätoivoinen kriisi?

Miten nuoret siis näkevät Kelan?  “Kelasta tulee ensimmäisenä mieleen tämänhetkinen epätoivoinen kriisi”, toteaa Tinja Kari, 19, ja viittaa hankaluuksiin järjestää asumistukiasiat muuton yhteydessä järkevästi. Kari valmistui Pohjois-Tapiolan lukiosta viime keväänä ja viettää tällä hetkellä välivuotta. Hän on hyödyntänyt Kelan palveluita muun muassa asumis- ja opintotuen muodossa. Tukien lisäksi hän kävi satunnaisesti töissä jo opiskellessaan. “Koen, että olen erittäin etuoikeutettu ja onnekas, kun tuet ovat aina riittäneet asumiseen esimerkiksi opiskelujen aikana”, Kari kertoo.

Tinja Kari huomauttaa kuitenkin, että Kelan Oma asiointi -sivu on hieman hankalasti käytettävä, eikä hän sieltä välttämättä löydä tarvitsemiaan tietoja. Tämä on tullut esiin myös innovaatiokilpailussa. Parannusehdotukseksi nuoret ovat tarjonneet muun muassa nuorille suunnattua omaa nettisivua. Informaatiotulva ei olisi yhtä ylitsevuotava, ja nuoren olisi helpompi hahmottaa omaa elämää lähellä olevia palveluita.

Kari muistuttaa, että nettisivuja täytyy kehittää nimenomaan nettisivuja käyttävien asiakkaiden kanssa, tai lopputuotos ei välttämättä parane nykyisestä. “Erityisesti lomakkeiden täyttämisen pitäisi helpottua ja muuttua ihmisläheisemmiksi.” toteaa Kari ja lisää Kelan puhelinpalvelun olevan sen sijaan aina auttavaista. “Kunhan ensin saa yhteyden…” Kari harmittelee.

Reaaliaikaista chat-palvelua, Kela-Suomi-Kela-sanakirjaa

Kelan Twitter-tilin mukaan jo kilpailun ensimmäisenä päivänä ideoita tuli useita – esimerkiksi Kela-Suomi-Kela-sanakirja, OmaKela-sovellus sekä reaaliaikainen chat-palvelu. Edellisten tai muiden ehdotusten tarkkoja sisältöjä ei ole (ainakaan vielä) missään nähtävissä. Jos Kela ottaa kilpailun tuotoksista vaarin, voidaan ehkä jo spekuloida, että muutaman vuoden päästä Karin ikäinen nuori saa asiakaspalveluun yhteyden hitaan ja työlään puhelinsoiton sijaan chat-palvelulla.

Itse asiassa Heidi Wallin; milloin projektin myötä saatuja ehdotuksia otetaan konkreettisesti käyttöön? Nuoruuspakkaus-hankkeesta vastaavan Wallinin mukaan Kelalla ei ole tiettyä aikataulua, jonka mukaan asiassa ollaan etenemässä. Hän toteaa kuitenkin, että kilpailusta saatuja materiaaleja on jo lähetetty Kelalle kehittämistoimintaan.

Juttu on toteutettu osana Kallion lukion Media 2 -kurssia syksyllä 2019.