Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

TarkkaFyrkka mahdollistaa Suomen Asiakastiedolle nuorten tavoittamisen ajoissa

Aikuistuminen on monella tapaa vedenjakaja ihmisen elämässä. Vanha klisee on, että se tarjoaa suuria mahdollisuuksia, mutta myös kasvavia vastuita. Monelle nuorelle nämä aikuisuuden valot ovat liian kirkkaat ja vauhtisokeus pääsee helposti yllättämään. Tämä on pääsyy siihen, miksi Suomen Asiakastieto on järjestänyt aikuisuuden kynnyksellä oleville TarkkaFyrkka-tilaisuuksia jo vuodesta 2011. Vuonna 2017 pidettiin yhteensä 50 TarkkaFyrkka -kouluvierailua yhdeksäsluokkalaisille.

Me Asiakastiedossa saamme kontaktin nuoreen valitettavan usein vasta siinä vaiheessa, kun lähetämme heille tiedon ensimmäisen maksuhäiriön rekisteröimisestä. TarkkaFyrkka-hankkeen avulla olemme tavoittaneet tuhansia nuoria ennen tätä. Samalla olemme pystyneet jakamaan vinkkejä, miten omaa talouttaan voi hoitaa kestävästi.

Nuorten tarpeet talouskasvatukseen vaihtelevat suuresti. Toiset puhuvat säästämisestä ja sijoittamisesta, kun toiset miettivät, mistä saavat rahat lukiokirjoihin tai uusiin farkkuihin. Yhteiskunnan polarisoituminen heijastuukin nuoriin valitettavan raa’asti. Esimerkiksi niitä lapsia, joilla on perheessä rahahuolia, kiusataan lähes kaksi kertaa todennäköisemmin kuin niitä, joilla vastaavia huolia ei ole (Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kouluterveyskysely 2017). Eriarvoisuuden ja syrjäytymisen estäminen on mielestäni kaikkien vastuulla, koska se on myös kaikkien etu.

Nuorten Akatemia on ollut erinomainen yhteistyökumppani. Heillä on päteviä ja innokkaita kouluvierailijoita, jotka saavat hyvän kontaktin nuoriin. TarkkaFyrkka-oppitunnit pidettiin tänä vuonna luokkahuoneissa, jolloin nuoret pääsivät aikaisempia joukkotapahtumia paremmin mukaan tekemiseen ja saivat myös mahdollisuuden kysyä itseään askarruttavista asioista. Tiedän, että Nuorten Akatemian kouluvierailijat ovat jättäneet hyvän kuvan Suomen Asiakastiedosta yhteiskuntamme tuleville toivoille. Se on luonnollisesti tärkeää tällaisessa yhteistyössä.

Heikki Ruponen
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija
Suomen Asiakastieto Oy

*TarkkaFyrkka -hankkeessa suuntasimme yläkouluihin, jossa 9. luokkalaiset pääsivät pohtimaan omaa taloudenhallintaa sekä mitä voi käydä, jos laskuja ei maksa ajoissa. Työpajoissa kartoitettiin nuorten taloustietämystä ja kartutettiin laskujen maksamisen sekä oman taloudenhallinnan tärkeyttä osallistavin ja toiminnallisin menetelmin.

Katso, mitä nuoret  ajattelevat säästämisestä, oman talouden hallinnasta ja miten taloushuolet näkyvät koulussa.

 

TarkkaFyrkka mahdollistaa Suomen Asiakastiedolle nuorten tavoittamisen ajoissa