Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

Usko ilmastokasvatukseen

Teksti: Luna Pösö, Kallion lukio

Maija Vuorjoki toimii projektipäällikkönä ilmastokasvatushankkeissa, joka on yksi Nuorten Akatemian pitkäaikaisimmista toiminnoista. Vuorjoki tuli koordinoimaan ilmastoaiheisia kouluvierailuja vuonna 2014. “Nuorten Akatemia toteuttaa ilmastokasvatushankkeita kouluttamalla kouluvierailijoita, jotka pitävät eri hankkeiden työpajoja. Olemme järjestäneet tapahtumia sekä toteuttaneet ilmastopelejä, mm. nuorten ilmastohuippukokouksia yhdessä WWF:n kanssa.”

Pelit ovat tuoreimpia ilmastokasvatuksen muotoja. Viimeisimpänä ilmastokasvatushankkeena Vuorjoki on ollut tekemässä Mahdollinen Maailma -peliä. “Yleensä ilmastoseikkailupeli on koettu todella innostavana!”

Pelit on suunnattu pääosin yläkouluikäisille nuorille mutta samoja materiaaleja voidaan hyödyntää toisella asteellakin. Ilmastoseikkailupelit ovat pelattavissa yhtälailla amiksissa kuin lukioissakin.

Peleissä ilmastoaiheeseen tutustutaan tehtävien avulla miettien sekä keskustellen yhdessä ryhmän kanssa, siten opetuksen keskiössä ei ole opettaja vaan oppilas. ilmastoaiheeseen tutustutaan miettien sekä keskustellen yhdessä ryhmän kanssa. Pelien avulla yritetään osallistaa nuoria enemmän ilmastoasioiden äärelle soveltavien näkökulmien kautta. “Me halutaan sekä jakaa tietoa siitä, mitkä asiat liittyvät ilmastonmuutokseen mutta myös kannustaa nuoria löytämään omia tapoja vaikuttaa, joko yhteiskunnallisesti tai löytämällä eri tapoja vähentää päästöjä omassa elämässä.”

Laajaa ilmastoaihetta lähestytään monesta suunnasta, siksi Vuorjoki näkeekin pelien olevan hyvä tapa pilkkoa monimutkaista ja monisyistä ongelmaa pienempiin sektoreihin. “Ilmastokasvatuksen kehittämiseen pitää saada lisää välineitä, että me kohdataan nuoria ja annetaan mahdollisuuksia saada lisää tietoa ja avata asiaa.”

Nuorten Akatemiassa ilmastokasvatusta on kehitetty vuodesta 2003. Ilmastokasvatuksessa ei haluta lamauttaa nuoria ilmastoahdistuksella vaan viestiä mahdollisuuksista tehdä jotain ilmaston hyväksi sekä innostaa toimimaan yhdessä.

Vuorjoki on ilolla seurannut nuorten ilmastoliikehdintää viimeisimpien vuosien aikana ja uskoo, että ilmastokasvatuksen sekä koulutuksen avulla luodaan nuorista humaaneja ja vastuullisia aikuisia, jotka osaavat tehdä fiksuja päätöksiä. “Olen todella toiveikas nuorten suhteen ja luotan siihen, että jos nyt on valistuneita nuoria, niin nuorista kasvaa järkeviä aikuisia, jotka tekee isoja ja tärkeitä päätöksiä. Tämän takia uskon ilmastokasvatukseen.”

Juttu on toteutettu osana Kallion lukion Media 2 -kurssia.

Usko ilmastokasvatukseen

Usko ilmastokasvatukseen

Teksti: Luna Pösö, Kallion lukio

Maija Vuorjoki toimii projektipäällikkönä ilmastokasvatushankkeissa, joka on yksi Nuorten Akatemian pitkäaikaisimmista toiminnoista. Vuorjoki tuli koordinoimaan ilmastoaiheisia kouluvierailuja vuonna 2014. “Nuorten Akatemia toteuttaa ilmastokasvatushankkeita kouluttamalla kouluvierailijoita, jotka pitävät eri hankkeiden työpajoja. Olemme järjestäneet tapahtumia sekä toteuttaneet ilmastopelejä, mm. nuorten ilmastohuippukokouksia yhdessä WWF:n kanssa.”

Pelit ovat tuoreimpia ilmastokasvatuksen muotoja. Viimeisimpänä ilmastokasvatushankkeena Vuorjoki on ollut tekemässä Mahdollinen Maailma -peliä. “Yleensä ilmastoseikkailupeli on koettu todella innostavana!”

Pelit on suunnattu pääosin yläkouluikäisille nuorille mutta samoja materiaaleja voidaan hyödyntää toisella asteellakin. Ilmastoseikkailupelit ovat pelattavissa yhtälailla amiksissa kuin lukioissakin.

Peleissä ilmastoaiheeseen tutustutaan tehtävien avulla miettien sekä keskustellen yhdessä ryhmän kanssa, siten opetuksen keskiössä ei ole opettaja vaan oppilas. ilmastoaiheeseen tutustutaan miettien sekä keskustellen yhdessä ryhmän kanssa. Pelien avulla yritetään osallistaa nuoria enemmän ilmastoasioiden äärelle soveltavien näkökulmien kautta. “Me halutaan sekä jakaa tietoa siitä, mitkä asiat liittyvät ilmastonmuutokseen mutta myös kannustaa nuoria löytämään omia tapoja vaikuttaa, joko yhteiskunnallisesti tai löytämällä eri tapoja vähentää päästöjä omassa elämässä.”

Laajaa ilmastoaihetta lähestytään monesta suunnasta, siksi Vuorjoki näkeekin pelien olevan hyvä tapa pilkkoa monimutkaista ja monisyistä ongelmaa pienempiin sektoreihin. “Ilmastokasvatuksen kehittämiseen pitää saada lisää välineitä, että me kohdataan nuoria ja annetaan mahdollisuuksia saada lisää tietoa ja avata asiaa.”

Nuorten Akatemiassa ilmastokasvatusta on kehitetty vuodesta 2003. Ilmastokasvatuksessa ei haluta lamauttaa nuoria ilmastoahdistuksella vaan viestiä mahdollisuuksista tehdä jotain ilmaston hyväksi sekä innostaa toimimaan yhdessä.

Vuorjoki on ilolla seurannut nuorten ilmastoliikehdintää viimeisimpien vuosien aikana ja uskoo, että ilmastokasvatuksen sekä koulutuksen avulla luodaan nuorista humaaneja ja vastuullisia aikuisia, jotka osaavat tehdä fiksuja päätöksiä. “Olen todella toiveikas nuorten suhteen ja luotan siihen, että jos nyt on valistuneita nuoria, niin nuorista kasvaa järkeviä aikuisia, jotka tekee isoja ja tärkeitä päätöksiä. Tämän takia uskon ilmastokasvatukseen.”

Juttu on toteutettu osana Kallion lukion Media 2 -kurssia.