Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

Kuukauden kouluvierailija: Iiris Annaniemi

Kuinka päädyit kouluvierailijaksi?  
Olen yleisen ja aikuiskasvatustieteen opiskelija ja aloitan juuri kolmatta opiskeluvuottani. Päädyin kouluvierailijaksi viime vuoden marraskuussa, kun sattumanvaraisen ”mitä töitä kasvatustietelijä voi tehdä”-googlettelun jälkeen eksyin Nuorten Akatemian sivulle. Löysin ensin haun harjoittelupaikkaan, mutta se ei ollut minulle ajankohtainen. Nuorten Akatemia vaikutti kuitenkin mielenkiintoiselta työnantajalta ja toiminta kasvatustieteilijälle oivalta mahdollisuudelta, joten pistin yhdistyksen korvan taakse. Kun huomasin haun kouluvierailijaksi alkaneen, päätin oitis hakea. Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää saada työkokemusta mahdollisimman erilaisista töistä jo opiskeluaikana, se helpottaa huimasti valintojen tekemistä siitä, mitä valmistumisen jälkeen haluaa tehdä.  

Tähän mennessä olen vetänyt 100 ajatusta työstä ja työelämästä –työpajoja toisen asteen oppilaitoksissa, mikä on ollut todella antoisaa ja mieluista.  

Mikä on parasta kouluvierailijana toimimisessa?  
Parasta kouluvierailijana toimimisessa on ehdottomasti ollut nähdä nuorten aito into ja kiinnostus. Vaikka työeläke aiheena kuulostaa alkuun kaukaiselta, on ollut hienoa huomata, kuinka nuoret unohtavat ennakkoasenteensa, kiinnostuvat aiheesta ja lähtevät kanssani vilkkaaseen keskusteluun. On myös ollut todella arvokasta päästä tutustumaan niin monen eri koulun toimintaan ja käytäntöihin, olen saanut arvokasta kokemusta erilaisten ihmisten kanssa työskentelystä sekä päässyt laajentamaan omaa maailmankuvaani. On todella palkitsevaa tehdä työtä, jossa joka kerta oppii itsekin uutta ja näkee, kuinka muutkin oppivat.  

Mikä on paras/mieleenjäänein palaute, jonka olet saanut?  
On aina mukava kuulla nuorilta, kuinka tylsältä vaikuttanut aihe muuttuikin tunnin aikana mielenkiintoiseksi. Lisäksi saan paljon iloa siitä, kun näen nuorten aidosti viihtyvän tunneillani. Mieleeni on myös jäänyt elävästi keskustelut eri taustoista tulleiden opiskelijoiden kanssa; eri kulttuurien asenteet työtä kohtaan ovat usein hyvin erilaisia, mistä syntyy mielenkiintoisia ja opettavaisia keskusteluja. Palkitsevaa on myös saada opettajilta aitoa palautetta siitä, kuinka hienosti olen pärjännyt esimerkiksi haastavan ryhmän kanssa. On aina hienoa, jos opettaja haluaa minut tunneilleen uudelleen.  

Millaisia oivalluksia olet saanut nuorten kanssa toimiessa? 
Olen huomannut, että nuoret ovat todella fiksuja, ajan tasalla sekä kiinnostuneita työelämää koskevista asioista. Työelämää ja –eläkettä käsitellään usein aika laihasti koulussa, joten tämän kaltaisille konkreettisille työpajoille on selkeästi tarvetta nuortenkin mielestä. Olen myös oppinut, että omalla asenteella ja sillä, miten suhtaudut nuorten ajatuksiin ja kysymyksiin on valtava merkitys tunnin onnistumisen kannalta. Nuorilla on upeita ajatuksia, paljon tietoa ja hyviä kysymyksiä, kunhan niitä vaan malttaa kuunnella.   

Mitä olet oppinut vierailijana toimiessasi? 
Sain valtavasti uutta tietoa eläkeuudistuksesta sekä siitä, kuinka eläke kertyy. Näitä, eikä työelämään liittyviä teemoja liiemmin käsitellä kouluissa, joten työpajojen ohjaaminen antoi minullekin hienon mahdollisuuden tutustua näihin teemoihin. Myös tulevaisuuden työelämän pohtiminen toi uusia näkökulmia omiin opintoihini. Olen myös kehittynyt esiintyjänä, oppinut luottamaan omaan osaamiseeni, vaikka sitä kyseenalaistettaisiin sekä saanut hienoa kokemusta erilaisten ryhmien ohjaamisesta. Olen oppinut huomioimaan ryhmän erilaiset jäsenet sekä oppinut, kuinka erilainen ryhmädynamiikka voi samankin koulun eri ryhmissä olla. On vaatinut opettelua osata toimia niin erilaisten ryhmien kanssa, samat keinot eivät toimi kaikkialla eikä yksikään työpaja ole samanlainen.  

Mitä teet vapaa-aikana? 
Vapaa-aikanani urheilen, ulkoilen sekä vietän aikaa läheisteni kanssa. Rakastan myös matkustamista ja pyrinkin lomailemaan uusissa paikoissa mahdollisimman usein, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Elämässäni on paljon vilskettä, sillä opiskelen täyspäiväsesti sekä teen paljon erilaisia töitä sekä vapaaehtoistyötä, joten vapaa-ajallani yritän rentoutua sekä ladata akkuja. Välillä on parasta ihan vaan olla, parhaiten pystynkin rentoutumaan mökillä hyvän ruoan ja kirjan kanssa.   

Mitä teet isona?
Tämä kysymys pohdituttaa minua aina aika ajoin. Kasvatustieteilijänä mahdollisuudet työelämässä ovat monipuoliset, joten valinnanvaraa on huimasti. Se myös aiheuttaa toisinaan valinnanvaikeuksiakin, sillä niin moni asia tuntuu mielenkiintoiselta. Jotkut kasvatustieteilijät päätyvät yrityksiin henkilöstöhallintoon, toiset koulutuksen asiantuntijoiksi, kolmannet tutkijoiksi ja jotkut jopa opettajiksi. Yhdistävänä piirteenä on usein työskentely jotenkin kehityksen ja oppimisen parissa. Nämä teemat kiinnostavat myös minua. Uskon nykytyöurien olevan niin pitkiä, että pääsen taatusti tekemään montaa mielekästä työtä. Siksi minusta onkin ihan huippua saada tehdä monipuolisia töitä jo opiskeluaikana, sekä tutustua erilaisiin teemoihin myös työpajojen kautta.

 

Kuukauden kouluvierailija -sarjassa tutustutaan Nuorten Akatemian kouluvierailijoihin. Tilattavissa olevat vierailumme löydät täältä.

Kuukauden kouluvierailija: Iiris Annaniemi