Tilaa uutiskirjeemme ja Note-viestit opettajille

Tilaa

Liikenneturvaa pelaamalla

Teksti: Noora Pirttimaa, Kallion lukio

Nuorten Akatemian projektikoordinaattori Sonja Hämäläinen on rakentamassa ja kehittämässä pakopelialustalle liikenneturvallisuuspeliä, joka tulee käyttöön ensi vuonna. Tämä liikenneturvallisuusteemainen pakopelihanke on suunniteltu ammattikoulun opiskelijoille eli amiksille. Peliin on rakennettu pohjalle taustatarina neljästä nuoresta, jotka joutuvat liikenneonnettomuuteen, ja pelaajien pitää selvittää, mitä liikenneonnettomuudessa oikein tapahtui, mitkä olivat onnettomuuteen johtaneet syyt.

“Tämä koko vuosi me ollaan nyt kehitetty tätä peliä, ja itse olen ollut paljon suunnittelemassa sisältöä peliin”, Hämäläinen kertoo. Tänä vuonna hankkeessa on ollut kehitysvaihe ja ensi vuonna on luvassa koulutus- ja markkinointivaihe. Pakopelin ohjaajia koulutetaan ensi vuonna. Ohjaajat tulevat olemaan Liikenneturvan työntekijöitä. “Liikenneturvalla on jo itsellään vierailijoita, jotka käyvät kouluilla ja muissa tapahtumissa. Minä koulutan työntekijät vetämään ja kokoamaan peliä sekä ohjaamaan pelin jälkeisen keskustelun liikenneturvallisuudesta.” Hämäläinen kertoo myös, että he ovat suunnitteluporukalla käyneet testaamassa peliä yhdessä amislaisten kanssa.

“Liikenneturvallisuus on tosi vaikea aihe opettaa ja saada nuoret kiinnostumaan”, Hämäläinen toteaa. “Meidän hankkeet kehitetään aina niin, että tutkitaan minkälaisia yhteiskunnallisia tarpeita on eli minkälaiset asiat ovat tällä hetkellä kouluissa tai muissa järjestöissä sellaisia, ettei niihin tartuta, eli on jokin tarve, mikä me täytetään hankkeilamme.”

“Hanke on tehtävä huolella, muuten siitä ei ole hyötyä”

Hämäläinen toteaa, että ihmiset on kohdattava heidän omista lähtökohdistaan käsin. “Jos käytetään liikennekasvatuksessa sellaista pelottelu pedagogiikkaa, niin se on liian kaukana siitä ihmisen omasta kokemusmaailmasta ja elämänkentästä, ettei sitä pysty käsittelemään. Mutta sitten, kun mennään johonkin sellaiseen riskiin, minkä ihminen pystyy käsittelemään, ihmisen on paljon helpompi samaistua siihen ja oppia siinä samalla”.

”Liikenneturva on tämän pakopelin tilaaja ja meidän asiakkaamme. Liikenneturva eli liikenneturvallisuuden keskusjärjestö on tehnyt yhteistyötä Nuorten Akatemian kanssa jo parikymmentä vuotta”, Hämäläinen kertoo. “Meidän oma graafikkomme tekee pakopelin painetut tai kuvalliset tuotteet.” Hämäläinen kertoo myös, että he ovat palkanneet ulkopuolisia tekemään esimerkiksi musiikit peliin. “Peliin tulee myös pari videoinserttiä, joissa oikea onnettomuustutkija ja liikennepsykologi kertovat vähän onnettomuustutkinnasta”.

Pulmapolkuja ratkaistavaksi

Pakopeliä pelataan ryhmissä, ja siinä on neljä erilaista pulmapolkua. Pakopeliksi peli rakentuu niin, että pulmat menevät yhteen samaan pääpolkuun, eli kun pelaajat ratkaisevat yhden asian, se johtaa seuraavaan polkuun. Yhden pulmapolun ratkaiseminen kestää 45 minuuttia, jonka jälkeen tutkitaan, mitä kaikkea tietoa siitä tapaturmasta saatiin kasaan sen pelin aikana. Tästä tiedosta rakennetaan tutkintakaavio onnettomuudesta.

 

Juttu on toteutettu osana Kallion lukion Media 2 -kurssia syksyllä 2019.

Liikenneturvaa pelaamalla

Liikenneturvaa pelaamalla

Teksti: Noora Pirttimaa, Kallion lukio

Nuorten Akatemian projektikoordinaattori Sonja Hämäläinen on rakentamassa ja kehittämässä pakopelialustalle liikenneturvallisuuspeliä, joka tulee käyttöön ensi vuonna. Tämä liikenneturvallisuusteemainen pakopelihanke on suunniteltu ammattikoulun opiskelijoille eli amiksille. Peliin on rakennettu pohjalle taustatarina neljästä nuoresta, jotka joutuvat liikenneonnettomuuteen, ja pelaajien pitää selvittää, mitä liikenneonnettomuudessa oikein tapahtui, mitkä olivat onnettomuuteen johtaneet syyt.

“Tämä koko vuosi me ollaan nyt kehitetty tätä peliä, ja itse olen ollut paljon suunnittelemassa sisältöä peliin”, Hämäläinen kertoo. Tänä vuonna hankkeessa on ollut kehitysvaihe ja ensi vuonna on luvassa koulutus- ja markkinointivaihe. Pakopelin ohjaajia koulutetaan ensi vuonna. Ohjaajat tulevat olemaan Liikenneturvan työntekijöitä. “Liikenneturvalla on jo itsellään vierailijoita, jotka käyvät kouluilla ja muissa tapahtumissa. Minä koulutan työntekijät vetämään ja kokoamaan peliä sekä ohjaamaan pelin jälkeisen keskustelun liikenneturvallisuudesta.” Hämäläinen kertoo myös, että he ovat suunnitteluporukalla käyneet testaamassa peliä yhdessä amislaisten kanssa.

“Liikenneturvallisuus on tosi vaikea aihe opettaa ja saada nuoret kiinnostumaan”, Hämäläinen toteaa. “Meidän hankkeet kehitetään aina niin, että tutkitaan minkälaisia yhteiskunnallisia tarpeita on eli minkälaiset asiat ovat tällä hetkellä kouluissa tai muissa järjestöissä sellaisia, ettei niihin tartuta, eli on jokin tarve, mikä me täytetään hankkeilamme.”

“Hanke on tehtävä huolella, muuten siitä ei ole hyötyä”

Hämäläinen toteaa, että ihmiset on kohdattava heidän omista lähtökohdistaan käsin. “Jos käytetään liikennekasvatuksessa sellaista pelottelu pedagogiikkaa, niin se on liian kaukana siitä ihmisen omasta kokemusmaailmasta ja elämänkentästä, ettei sitä pysty käsittelemään. Mutta sitten, kun mennään johonkin sellaiseen riskiin, minkä ihminen pystyy käsittelemään, ihmisen on paljon helpompi samaistua siihen ja oppia siinä samalla”.

”Liikenneturva on tämän pakopelin tilaaja ja meidän asiakkaamme. Liikenneturva eli liikenneturvallisuuden keskusjärjestö on tehnyt yhteistyötä Nuorten Akatemian kanssa jo parikymmentä vuotta”, Hämäläinen kertoo. “Meidän oma graafikkomme tekee pakopelin painetut tai kuvalliset tuotteet.” Hämäläinen kertoo myös, että he ovat palkanneet ulkopuolisia tekemään esimerkiksi musiikit peliin. “Peliin tulee myös pari videoinserttiä, joissa oikea onnettomuustutkija ja liikennepsykologi kertovat vähän onnettomuustutkinnasta”.

Pulmapolkuja ratkaistavaksi

Pakopeliä pelataan ryhmissä, ja siinä on neljä erilaista pulmapolkua. Pakopeliksi peli rakentuu niin, että pulmat menevät yhteen samaan pääpolkuun, eli kun pelaajat ratkaisevat yhden asian, se johtaa seuraavaan polkuun. Yhden pulmapolun ratkaiseminen kestää 45 minuuttia, jonka jälkeen tutkitaan, mitä kaikkea tietoa siitä tapaturmasta saatiin kasaan sen pelin aikana. Tästä tiedosta rakennetaan tutkintakaavio onnettomuudesta.

 

Juttu on toteutettu osana Kallion lukion Media 2 -kurssia syksyllä 2019.